28 March 2012

Tips Untuk Bercuti

Assalamualaikum...


Saya suka makan nasi.  Hari-hari saya makan nasi.  Ok!  Tak lawak pun.  Sebenarnya bukan perkara itu yang nak dibincangkan pada hari ni. <ayat skema>.  Oklah, oklah..serius.  Sebenarnya aku suka melencong.  Maaf, melancong sebenarnya..hishh macam tak sesuai pulak guna ayat melancong.  Guna ayat bercutilah nampak macam orang biasa-biasa sikitkan.  Kalau melancong tu nampak macam gah sangat.  Padahal melancong bercuti dalam negeri sendiri jer, itu pun nk kecoh.


Mesti ada yang terfikir kalau nak bercuti atau melancong perlukan modal yang besarkan?  Hakikatnya memanglah.  Tapi kalau pandai merancang, insyaAllah percutian yang korang idamkan tu akan jadi percutian yang bajet murah bukan bajet bagus tau.  Maksud aku, korang boleh dapatkan percutian yang tidak memerlukan modal yang besar dan tinggi.

Ok yang pertama, cuba elakkan pilih tarikh percutian korang pada musim cuti sekolah atau cuti umum.  Confrim-confrim harga bilik akan mahal.  Tapi kalau mampu apa salahnya kan.


Pilihlah hotel atau guest house yang mempunyai kelengkapan sebagai contoh menyediakan tuala, sabun, air mineral dan sewaktu dengannya lah.  Sebelum booking check dulu samada semua tu tersedia atau sebaliknya.  Kang tak pasal-pasal satu benda tak ada, terpaksa pulak beli..lari pulak bajet korang nak shopingkan.  Tapi kalau bawak daripada rumah pun bole.


Membuat perancang awal untuk pergi bercuti.  Maksudnya rancanglah 3 bulan awal atau 6 bulan awal sebelum pergi.  Daripada situ korang bolelah simpan duit sikit-sikit.  Cuba elakkan pergi bercuti secara mengejut.  Memang terkejutlah nanti tak ada duit lepas balik daripada bercuti.  <Sepatutnya ni tip yang pertama aku tulis tapi aku malas nak ubah so letak jela dekat sini, berat tulang betul aku ni>.


Cuba ringankan tulang buat ulangkaji atau servey tempat yang korang nak pergi tu.  Kalau bole senaraikan tempat yang korang nak pergi.  Tak adalah bazir masa sampai sana baru nak fikir, "eh nak pergi mana ek".  Buang masa weii! Dan checklah tempat-tempat yang korang nak pergi tu nanti ada entrance fee atau tidak.  So daripada situ korang dah boleh buat anggaran perbelanjaan dan menjimatkan masa korang.


Pergilah bercuti secara berkumpulan.  Pada pendapat aku kalau pergi cuti reramai ni meriah sikit.  Selain itu, dari segi perbelanjaan korang boleh tong-tong..<share-share, bagi sapa yang tak tahu tu>.  Contoh, kalau nak sewa kereta, bole tong-tong bayar.  Dari segi keselamatan pulak, pergi reramai ni selamat sikitlah dan kalau ada berlaku pape member ada bole tolong.  Kalau tak cukup duit pun bole minta tolong gak dekat member.haha..untung-untung.


Last sekali, ni memang aku selalu buat.  Rajin-rajinla usha airasia.  Airasia ni memang selalu buat promotion kaw kaw punya.  Aku dah banyak kali makan hati dengan airasia sebab selalu sangat buat promotion time aku tengah kering. Hishhhh!


Ok, itu aje.  Selamat bercuti kepada sesiapa yang bakal pergi bercuti dalam masa terdekat nie. <Ucapan untuk diri sendiri, lol!>


~Daaaa...


No comments:

Post a Comment